Haagse Herinneringen

Ypenburg vertelt | Vliegeniers en pioniers

PIONIERS
Al in 1936 waren er vliegeniers en pioniers op Ypenburg actief. Zo waren er de heren H. Schmidt Crans, chef-instructeur van de Nationale Luchtvaartschool en ir. J. de Kok, directeur van de Koninklijke Shell. Zij vlogen samen in 1937 vanaf Ypenburg met de tweemotorige Havilland Dragonfly naar het huidige Jakarta (toen Batavia) in Indonesië. De heenvlucht werd in negen dagen en de terugvlucht in zeven dagen afgelegd.Een heel andere pionier was de militaire vlieger kapitein H. van Weerden Poelman, die internationale bekendheid verwierf met zijn militaire stuntteam met vijf Fokkers C-5. Zij vlogen de moeilijke formatie ‘vijf-vingers-aan-een-hand’, waarbij het leek of de vijf vliegtuigen één geheel vormden. Naar deze legendarische vlieger is de scoutinggroep Van Weerden Poelman op Ypenburg vernoemd.

 

 

OORLOGSHELDEN

De vliegers P. Bierema, W. Faber, H. Pauw , G. Scheepens, G. Vermeulen en J. Vonk hebben bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog vanaf Ypenburg de Duitse tegenstander bevochten en daarbij hun leven gegeven voor onze vrijheid.

 

EEN SUCCESVOL ONDERNEMER
Een andere pionier die op Ypenburg zijn sporen heeft verdiend is Frits Diepen. Deze ondernemer is in september 1945 begonnen het vliegveld Ypenburg weer bruikbaar te maken voor sport- en lesvliegen. Hij heeft in 1946 de eerste poging ondernomen om het commerciële vliegen letterlijk van de grond te krijgen. Dat deed hij met de luchttaxi’s die op Schiphol en de Waalhaven vlogen. Ook werden er reclamevluchten gemaakt voor sigarettenmerken zoals Roxy, Caballero en Chief Whip.In 1948 richtte Frits Diepen als eerste in Nederland een chartermaatschappij op: ‘Aero Holland’, die vracht en personen ging vervoeren naar o.a. het Middellandse-Zeegebied en Afrika. Hij vervoerde groenten, eendagskuikens, bloemen en fruit en bracht scheepsbemanningen naar diverse havensteden. Nederlandse missionarissen vlogen met Aero Holland naar hun missiegebied in heel Afrika. Zijn succesvolle onderneming had al spoedig 27 vliegtuigen in bedrijf. Na twee noodlottige vliegtuigongelukken besloot Frits Diepen Aero Holland in december 1949 op te heffen. 

Diepen zag in dat de luchtvaart weer toekomst had en daarom opende hij het vliegtuigonderhouds- en reparatiebedrijf ‘Avio-Diepen’. Met dit bedrijf verzorgde hij onderhoud en reparaties van vliegtuigen, zoals de bekende Dakota’s van de Amerikaanse luchtmacht hier in Europa. In de loop van de jaren ontving hij tevens opdrachten vanuit België en Turkije om legervliegtuigen om te bouwen naar passagiersvliegtuigen.Ook verkreeg hij van de Nederlandse overheid toestemming om marine- en luchtmachtvliegtuigen in groot onderhoud te nemen. Dit waren langlopende opdrachten die tot in 1990 doorgingen. Nadat Frits Diepen in 1954 directeur werd bij Fokker, veranderde de naam ‘Avio-Diepen’ in ‘Fokker Ypenburg’.Avio-Diepen, later Fokker Ypenburg, groeide uit tot een bedrijf dat werkgelegenheid gaf aan ruim 1200 mensen. Door de economische crisis en de Golfoorlog daalde de dollarkoers naar een dieptepunt, waardoor vele luchtvaartbedrijven in ernstige moeilijkheden kwamen, zo ook Fokker, dat uiteindelijk in 1995 failliet ging. Na vijftig jaar kwam er een definitief einde aan de activiteiten van deze luchtvaartpionier op Ypenburg.

 

Wil van Mil